El 16 de julio de 2024, el Ministerio de Empresa y Made in Italy abrió la cuarta ronda de inscripciones de solicitudes para el “Bono para la consultoría en materia de innovación”. Esta iniciativa, apoya los procesos de transformación tecnológica y digital de las PyME y redes empresariales de todo el territorio nacional, mediante la introducción en la empresa de gestores de innovación certificados por el Ministerio de Empresa y Made in Italy capaces de implementar las tecnologías facilitadoras previstas por el Plan Nacional Empresa 4.0 tales como big data y data analytics, ciberseguridad, robótica avanzada y colaborativa, marketing digital, entre otras.
El bono también fomenta la modernización de estructuras de gestión y organizativas de las PyME, siempre que supongan un proceso significativo de innovación organizativa en la empresa. Dentro de estas prestaciones se encuentran el acceso a mercados financieros o de capitales.
Para este programa, el Gobierno de Italia destina alrededor de 75 millones de euros y las contribuciones máximas que reciben las empresas varían de acuerdo a los tipos de beneficiarios.
Seguir leyendo contenido relacionado con esta política
Digital Innovation Observatory in SMEs at the Milan Polytechnic
"In a difficult geopolitical context , digital investments in Italy continue to grow . For 2024, a 1.9% increase in company ICT budgets is expected , confirming the trend of the last 8 years, with a figure higher than the national GDP growth forecasts.
According to the managers interviewed, digital innovation has led to an increase in staff thanks to greater attractiveness and growth (for 24% of companies ), rather than a decrease in staff due to process efficiency and use of automation (as stated by 14% ). But the main impact has been above all an increase in professional qualifications , indicated by 50% of companies."
Sportello Digitale
" A further obstacle to digitalization is the excessive bureaucracy in digitalization support programs . These measures, numerous and present at various levels (European, national and local), provide an important boost to companies' investments in digital transformation. But companies, on their own, struggle to intercept the opportunities suited to their needs and to clarify the procedures for accessing public funds. It is necessary for small and medium-sized enterprises to develop a strategic approach to digitalisation, rethinking their business processes with a view to the double transition and planning their investments with a long-term perspective."
Start writing here...